varför detta namn på bloggen? inte är väl jag ett. inte heller menar jag väl att det/dem jag nämner är det. kanske är det mest för att exploatera ordet i egen regi, innan någon annan gör det. är det att fnaska? typ

2010/06/22

Liv Strömquist; "Einsteins Fru"

Diskussion kring komplexa frågor som inte slutar med givna svar.

Bl a serien kring könskvotering. Liv illustrerar den naiva idén bakom att "lösa" kvinnornas utsatthet med att kvotera in dem i styrelser. Å andra sidan är det ett steg att föredra istället för motpartens alternativ - typ att jämnställdhet = att anställa kvinnor som pigor.

Eller den Amerikanska populärkulturens influerande på omvärlden. Att man växt upp till Stings obskyrda låttexter, följt Britney och Lindsays ointressanta livsöden och hyllat Elvlis Presley likt en kung. Detta har blivit verklighetsförankringen. En norm som omvärlden passivt har tagit till sig utan reflektioner kring dess egentliga innehåll.

Framförallt känner jag mig varnad för de, till synes, samstämmiga hyllningar av personer som t ex kommit fram med en matematisk formel så omvälvande att begreppet "Einstein" blivit synonymt för "Geni".
De matematiker som sedan haft användning för formeln, är förmodligen de som allra minst bryr sig om humanistiska ämnen (de valde ju natur på gymnasiet!) som att Einsteins första hustru möjliggjorde uppkomsten av denna matematiska formel - genom att vara en minst lika bra matematiker/fysiker (eller va dessa nu var) som, pga av diverse olika nedsättande beteende av sin man, aldrig fått cred för sig. En av alla dessa kvinnliga historier som tyvärr inte fått lika mycket plats i böckerna. Why?

Men innan jag tar till mig detta som en ny sanning - ska jag källkritiskt kolla upp detta i den mån jag kan. Tills dess ska jag inte moraliserna kring det eftersom jag vet faktiskt inte om det stämmer eller ej.
(Obs härmed följer en klyscha!) Ju mer man lär sig, desto mindre vet man.


Mer kring svenska serier:
http://www.dn.se/dnbok/liv-stromquist-einsteins-fru-1.782314
http://www.dn.se/kultur-noje/svenska-serier-pa-usa-export-1.637630
http://www.dn.se/livsstil/intervjuer/serietecknare-liv-stromquist-tankesmedjan-p3-prego-1.1028134

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Använder Blogger.