varför detta namn på bloggen? inte är väl jag ett. inte heller menar jag väl att det/dem jag nämner är det. kanske är det mest för att exploatera ordet i egen regi, innan någon annan gör det. är det att fnaska? typ

2010/06/17

Tre olika sätt att se på saken, och ännu ett.

" [...] På Edelstein får vi aldrig veta servitörernas riktiga namn eller ålder. Här inne är alla 15-17 år, och när vi frågar om de alltid varit intresserade av mangakultur spärrar de förnärmat upp ögonen:
- Vad menar ni med det? Det är något vi aldrig hört talas om.
Nej, just det, vi glömde. Självklart finns inte manga i det tidiga 1900-talets Tyskland."


" [...] Vi känner oss aningen förvirrade - samtliga småsystrar uppges vara 16 år, och managern, en skoluniformsklädd tjej i tjugoårsåldern som bestämt hävdar att hon också är 16, menar att Nagomi "vill fånga stämningen av en skolfest". Men inte kan det väl vara riktigt att japanska gymnasiefester inkluderar en Nalle Puh-hörna och motsvarigheten till Smurfhits? Kan det vara så att många gärna föreställer sig att deras lillasyster är bra mycket yngre än lagliga 16 år?

Vi frågar vår lillasyster, Ku-chan, vad hon gillar med sitt jobb.
- Att jag kan prata otakuspråk med dem, det kan jag inte med mina vanliga vänner, säger hon. Sämst är de som vill vara elak storebror och ger mig order. "



" [...] I neonblinkande nöjesdistriktet Shibuya ligger Butler's Café. Vid dörren står två levande Kendockor, Davies från Kanada och William från USA, svidade i finkostymer och fluga. När dörren öppnas bugar de, smäller av ett gnistrande leende och ropar på engelska:
- Välkommen, min prinsessa! Vad önskar Ni i dag, kära prinsessa?
Vid borden serveras besökarna te, bubbelvin, bakelser eller crêpes, och på menyn finns aktiviteter som "Let's try English!" (alla butlers är västerländska), lägga pussel eller posera på bild med en butler. Tar man en lektion i engelska får man en pratstund på köpet."

Skrämmande och uppfriskande.
Platsen i fråga, finns den verkligen på denna jord? De extrema företeelserna känns desto mer tilltalande än våra västerländska motsvarande absurditeter - typ prinsessbröllop.

http://www.dn.se/kultur-noje/fika-hos-butlers-och-kattungar-i-tokyo-1.774114

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Använder Blogger.