varför detta namn på bloggen? inte är väl jag ett. inte heller menar jag väl att det/dem jag nämner är det. kanske är det mest för att exploatera ordet i egen regi, innan någon annan gör det. är det att fnaska? typ

2010/07/09

Bränn mer!

Så mycket kostar reklamen (brutto):
DN, halvsida: 160 000 kr
Svd, halvsida: 79 000 kr
Aftonbladet, halvsida: 116 000 kr
Tv4, 30 sek under fotbolls-VM Italien-Paraguay 280 000 kr
Tv4, 30 sek Nyhetsmorgon juli 8 000kr
Affischer, 1 vecka busshållplatser storstad 1,2 miljoner kr
Reklambyrå, per timme 1 000-1 500 kr




"FI:s förklaring till den originella manifestationen är att den väl illustrerar ”det hårresande lönegapet” och att traditionell annonsering inte var ett alternativ då samma summa, 100 000, inte ens räckt till en halvsidesannons i en kvällstidning. [...]

– Den uppmärksamhet frågan om diskriminerande löner nu har fått kunde vi aldrig ha köpt, säger Per Eriksson, creative director på Studio Total, till tidningen Resumé. "




Visst har det blivit fokus på själva kampanjen i sig. Om man ska diskutera något annat än själva lönegapet borde man diskutera de enorma summorna som konventionell reklam kostar (för att inte tala hur tomma pengar man betalar för mediavärldens skitpauser). Hur enkelorienterade expressens läsare/tv4 tittare och den "breda massan" måste vara då det endast kan ta till sig traditionella metoder. När det sedan händer något annorlunda (gud bevare oss!) måste normhetsarna börja tala om skamlöst beteende. Pengar = social konstruktion - inte något organiskt/naturligt.
I många fall hade jag hellre brännt pengar än att betala för korruption, vapenhandel eller överhuvudtaget all verklig oetiska handlingar som finns. De saker som inte bara beror på våra invanda beteenden (rätt och fel) - utan verkligen skadar.

Hellre att ingen får ta del av pengarna än att det hamnar i värre händer än en hos en engagerad partipolitiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Använder Blogger.